Een vliegdag bij de RMVV

Een vliegdag of -avond begint met een blik uit het raam en het bekijken van de weersvooruitzichten. Als je constateert dat het prima vliegweer is kun je via een gemeenschappelijk E-mailadres aan de anderen leden laten weten dat je gaat vliegen. Vergeet niet te vermelden hoe laat je op het veld aanwezig denkt te zijn. Waarschijnlijk hebben een aantal anderen ook al laten weten dat ze gaan vliegen.

Het eerste gebrevetteerde lid dat aanwezig is op het veld opent het hek en neemt de taak van terreincommissaris voor die dag waar. Daarna kan worden gestart met vliegen.

Afhankelijk van de geluidsproductie van je model dienen je vluchten gelogd te worden. Het vastleggen van vluchten met een geluidsproductie van meer dan 70 dB(A) is één van de voorwaarden uit onze milieuvergunning. Het gros van de modellen op onze vereniging (>90%), blijft echter onder de 70 dB(A) (klasse 0), voor deze klasse zijn er geen beperkingen in het aantal vluchten. De laatste die vertrekt sluit het toegangshek en doet het op slot.

Wie mag er vliegen?

Ieder lid met een KNVvL-modelvliegbrevet, geldig voor het desbetreffende type vliegtuig, mag “solo” vliegen.

Leden zonder brevet mogen alleen onder begeleiding van een instructeur vliegen.

Vliegtijden

Op ons veld kan iedere dag van de week gevlogen worden vanaf 7.00 uur (mits het al licht is) tot zonsondergang, het gehele jaar door. Op woensdagavond en zondagmiddag zijn er bijna altijd leden en bestuursleden op het veld te vinden, maar ook op zaterdag en de andere avonden van de week wordt er gevlogen, mits het “vliegweer” is.

De leden houden elkaar op de hoogte van hun vliegplannen middels een mailinglist. Over het algemeen wordt er tot windkracht 3 – 4 gevlogen. Houd het weer of windbericht dus in de gaten.

www.windfinder.com, locatie “Foppenplas Vlaardingen”, geeft een goede indicatie van de wind op het veld. 

Keuring

In principe worden alle modellen gekeurd voordat er mee gevlogen mag worden. Daarbij wordt met name gekeken naar de constructie van het model en de inbouw van de RC-apparatuur. Ook een geluidsmeting vormt onderdeel van de keuring. Afhankelijk van de geluidsdruk wordt het model ingedeeld in klasse 0 (<70 dB(A)), klasse I (70-74 dB(A)) of klasse II (75-79 dB(A)). Voor klasse I en II gelden er beperkingen in het max. aantal vluchten per dag en klasse II mag niet in de avonduren worden gevlogen.

Beginnen met modelvliegen

Bijna iedereen kan leren vliegen. Net zoals met autorijden is het onverstandig dat op eigen houtje te doen. De gevolgen zijn hetzelfde, brokken en een katterig gevoel.

Bij de RMVV hebben we instructeurs. Dit zijn ervaren vliegers die het leuk vinden een ander de beginselen in het vliegen bij te brengen. De instructie wordt gegeven met het model van de leerling zelf. We hebben ook de beschikking over een clubkist waarmee de eerste vliegervaring kan worden opgedaan.

Wil je gaan modelvliegen, kom dan eerst eens langs op het vliegveld of neem contact op. Op deze manier kun je een goede indruk krijgen hoe je een goede start kan maken met deze fantastische hobby en voorkom je een mogelijk verkeerde aankoop.

Natuurlijk wil iedereen met een Spitfire of F-16 vliegen. Helaas zijn dit niet de modellen waarmee je het vliegen leert.

Leren vliegen vergt enige tijd. Personen die aanleg hebben en wekelijks komen vliegen kunnen binnen één seizoen hun brevet halen. Hoe meer tijd je er in steekt des te sneller dat het gaat.

Lessen doe je met een trainer, dit is meestal een motormodel of elektro-zwever. Zelf bouwen van je model is mogelijk en geeft een extra dimensie aan het modelvliegen. Vroeger was dat noodzaak, tegenwoordig kun je modellen kant en klaar in de doos kopen. Zoals gezegd, het kan geen kwaad om ons om advies te vragen.

Kun je een model veilig en zelfstandig besturen dan kun je opgaan voor het modelvliegbrevet. Het examen hiervoor wordt bij de RMVV afgenomen. Een aantal leden is gemachtigd om examens af te nemen. Tijdens het examen vlieg je een aantal verplichte figuren die je tijdens de lessen hebt geoefend. Door het vliegen van dit programma toon je aan dat je veilig en zelfstandig kunt vliegen.

Heb je met succes het examen afgelegd dan mag je daarna “solo” vliegen met vliegtuigen uit die klasse.

De vereisten voor het examen zijn te vinden op de website van de KNVvL onder info over brevetten.

Typen modellen